فیلم گلادیاتور (Gladiator) (بازگشتی به گونه‌ی سینمایی فراموش شده)

0
44

نقطه ویرگول ؛ ساخته‌شدن فیلم گلادیاتور (Gladiator) در سال ۲۰۰۰ بازگشت سینما بود به داستان و گونه‌ی سینمایی فراموش‌شده. شکلی از سینما که به نظر می‌آمد مخاطب خود را به‌طور کامل ازدست‌داده. ژانر تاریخی و حماسی که در دهه‌های پنجاه و شصت در اوج بود.

فیلم گلادیاتور (Gladiator)؛ بازگشتی به گونه ی سینمایی فراموش شده.

فیلم‌های پرخرج و کاملاً سینمایی و پرفروش مانند بن هور- ۱۹۵۹، اسپارتاکوسِ استنلی کوبریک، سقوط امپراتوری روم و کلئوپاترا. اما چه چیزی فیلم برنده اسکار و بسیاری عنوان دیگر را با استقبال نسبتاً خوب جهانی مواجه کرد. شاید مهم‌ترین نکته در موفقیت  فیلم گلادیاتور (Gladiator) ریدلی اسکات، داستان کاملاً حماسی با جزییات بسیار آن است. داستانی با موضع انتقامِ قهرمان در حکومت علیه حکومت. این داستان حماسی اما باز نتوانست ژانرش را به‌طور کامل احیا کند.

نقطه شروع؛ سقوط امپراتوری روم

می‌توان فیلم سقوط امپراتوری روم -۱۹۶۴ را نقطه شروع گلادیاتور نوشته دیوید فرانزونی و جان لوگان در نظر گرفت آن‌هم به دلیل زمان‌بندی تاریخی، شخصیت‌های وام گرفته‌شده و ماجراهای مشترک دو داستان.

موفقیت گلادیاتور را می‌توان در ساخت داستان منسجم آن دید. و شاید همین دلیل سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری پر ریسک روی فیلمی با ژانری فراموش‌شده را نشان می‌دهد. ساخت داستانی که با تصویربرداری و ریتم تند همراه می‌شود تا شاید بتواند بار دیگر تماشاگران را برای تماشای مجدد این‌گونه فراموش‌شده به سینما بکشاند.

درونگرایی، انتقام و ساختاری منسجم

خوش ساختی داستان فیلم از همان ابتدا آغاز می‌شود. ژنرال ماکسیموس با بازی درون‌گرای و استادانه راسل کرو که اسکار و گلدن گلوب را برای او به ارمغان آورد. درگیر جنگ با دشمنان خارجی است صحنه‌هایی که به‌خوبی در همان ابتدا شخصیت قهرمان را به ما نشان می‌دهد. اما همین‌که جنگ تمام می‌شود. و روم نجات می‌یابد. چالش بزرگ‌تر و سخت‌تری آغاز می‌شود؛ تنش و چالش  درون حکومت روم. فیلم سیر تحول و چالش‌های درونی حکومت روم و پروتاگونیست است.

پس از شناخت داستان و قهرمان نوبت به شناخت آنتاگونیست می‌رسد. کومودیوس با بازی واکین فینیکس ، خودشیفته نامتعادل، عصبی و درون‌گراست. او پس‌ازآنکه می‌فهمد پدرش ماکسیموس را به‌عنوان جانشین در نظر گرفته و از او خواسته تا جمهوری مستقلی تشکیل دهد، خشمگین می‌شود و پدر را به قتل می‌رساند. ماکسیموس با زیرکی فرار می‌کند اما هنگام رسیدن به خانه با خانه و مزرعه‌ای آتش‌گرفته‌اش و زن و بچه‌های کشته‌شده‌اش روبه‌رو می‌شود. انتقام انگیزه قهرمان است برای زنده ماندن و نیروی محرکه‌ای است برای داستان برای پیش رفتن.

فیلم گلادیاتور (Gladiator) ؛ نقطه ویرگولپیش به‌سوی نبرد نهایی.

ماکسیموس اسیر و برده‌ای و آماده می‌شود برای نبرد گلادیاتوری. نبردی که پروتاگونیست داستان، کومودوس، آن را پس از سال‌ها برای کسب محبوبیت بین مردم احیا کرده است. سری نبردهایی که فرجامش روبه‌رو شدن و قهرمان نهایی این دوره مسابقات با امپراتور خشن و عصبی داستان است. حرکت داستان به سمت پایان از این لحظه آغاز می‌شود. پیش به‌سوی نبرد نهایی.

نبردهای قهرمان و توانایی‌هایش او را به رم می‌رساند. شهر رؤیایی و مرکز جهان. رم پرشکوه و ترسناک. که کولوسئومش محل نبرد گلادیاتورهاست نبردهایی که در آن‌ها ریدلی اسکات، کارگردان فیلم، صحنه‌های اکشن باورپذیر و بسیار پرهیجان، تنش و خشونت را خلق می‌کند. نبردهای اولیه باعث روبه‌رو شدن دوباره دو دشمن می‌شود. که یکی از بهترین لحظات داستان فیلم است. کومودوس از زنده‌بودن قهرمان خشمگین است اما ترس از نفرت مردم او را از دادن دستور کشتن ماکسیموس منصرف می‌کند.

شاخصه اصلی درام و حماسه های کلاسیک

و پایان. درحالی‌که یاری‌دهندگان قهرمان، لوسیا – خواهری که کومودوس با شهوتی عاشقانه به او علاقه‌مند‌است- و سناتور گراگوس می‌خواهند ماکسیموس را رهبر ارتش کنند و کمک او جمهوری را برپا کنند. کومودس به نقشه پی می‌برد و نقشه شکست می‌خورد و کومودوس آماده رویارویی و مبارزه درملأعام با ماکسیموس می‌شود. اما پیش از مبارزه پروتاگونیست را زخمی می‌کند. اما در ورای ناامیدی از پیروزی نهایی قهرمان، که از شاخصه‌های اصلی درام و حماسه‌های کلاسیک است ماکسیموس زخم برداشته کومودوس را به قتل می‌رساند و فرجام نهایی رخ می‌دهد. انتقام گرفته می‌شود و گلادیاتور آزاد و آسوده‌ی داستان دیگر آماده مرگ و رسیدن به خانواده‌اش است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید