مدل دراماتیک،سنگ بنای فیلمنامه (راهنمای فیلمنامه نویس – سید فیلد)

0
509

مدل دراماتیک، ساختار سه پرده ای و یا همان الگوی سیدفیلد(از او به عنوان یکی از بزرگترین فیلمنامه نویسان تاریخ یاد می شود) امروزه یکی از رایج ترین و پرکاربردترین الگوها در فیلمنامه نویسی است.

سید­فیلد و مدل دراماتیک ؛ نقطه ویرگول .

سیدفیلد داشتن مدل دراماتیک در ساخت فیلمنامه را نقشه ­ای در روند نگاشتن فیلمنامه می­ داند و منظور خود را به این شکل بیان می­ کند؛ «منظور از ساختن مدل، داشتن معیار است.»« الگو یک مدل، یک نمونه یا طرح اولیه ذهنی از چیزی است که فیلمنامه نهایی شبیه آن است؛ کلیتی متشکل از اجزاست.» « الگو همان ساختار است و از نظر دراماتیک رابطه بین کل و اجزا تشکیل می­دهد. ساختار دراماتیک «ترتیب خطی حوادث مرتبط، ماجراهای فرعی و وقایعی است که به گره­ گشایی دراماتیک منجر می ­شود.» این سنگ بنای فیلمنامه است.» سیدفیلد بیان می­ کند که فصل مشترک همه داستان­ ها و فیلمنامه ­ها داشتن شروع، میانه و پایان است.«شروع به پرده اول، میان به پرده دوم، و پایان به پرده سوم مربوط می­شود.»
سید فیلد الگوی خود را برای فیلمی ۱۲۰ دقیقه ای یا ۱۲۰ صفحه­ ای – یک صفحه از فیلمنامه معادل یک دقیقه فیلم است- را به صورت تقریبی به این شکل رسم می­کند و توضیح می­دهد:

مدل دراماتیک :
شروع
پرده اول
میان/ پرده دوم پایان/ پرده سوم
آغاز
از ص۱-۳۰نقطه عطف اول
از ص ۲۵-۲۷
تقابل
از ص۳۰-۹۰نقطه عطف دوم
از ص۸۵-۹۰
گره­گشایی
از ص۹۰-۱۲۰

 

پرده اول،

واحدی از ماجرای دراماتیک است که داستان را بنا می­ کند. در ۳۰ صفحه اول فیلمنامه باید داستان آغاز شود.

نقطه عطف اول،

در حدود صفحه ۲۵ نقطه عطف رخ می­دهد. نقطه عطف، حادثه، رویداد فرعی یا واقعه است که در ماجرا چنگ می­ اندازد و آن را به جهت دیگری پرتاب می­ کند؛ جهت یعنی خط سیر پیشرفت.

پرده دوم،

واحدی از ماجرا است که شخصیت با تمام موانع مقابله می­ کند و بر آن فائق می ­آید (یا فائق نمی­ آید) تا نیاز دراماتیکش را برطرف کند. در این واحد هر اتفاقی که می ­افتد، هر صحنه­ ای که نوشته شده است، هر نمایی که توصیف می­ شود توسط بطن دراماتیکِ تقابل به هم پیوند می­ خورد.

نقطه عطف دوم،

نقطه عطف انتهای پرده دوم باعث پرتاب داستان به پرده سوم می­شود.

پرده سوم،

واحدی از ماجرای دراماتیک است به طول ۳۰ صفحه که از نقطه عطف انتهای پرده دوم تا پایان فیلم طول می­ کشد.

گره ­گشایی،

پرده سوم با بطن گره ­گشایی سر و کار دارد. در پرده سوم، داستان گره از خود می ­گشاید. گره­ گشایی همان راه حل است.

کتابشناسی:

راهنمای فیلمنامه نویس، سیدفیلد، ترجمه عباس اکبری، نشر نیلوفر

چگونه فیلمنامه بنویسیم، سیدفیلد، ترجمه عباس اکبری، نشر نیلوفر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید