نظریه درام ارسطو و برشت ( دانلود مقاله نگاهی به کلان نظریه های درام)

0
76

نگاهی به نظریه های درام ارسطو و برشت ، یکی به عنوان اولین منتقد تئاتر و دیگری به عنوان انقلابی نوین در نظریه درام. می تواند کمک بسیاری به فهم درست درام، نمایشنامه ، فیلم و تئاتر کند.

مقاله: نگاهی به کلان نظریه های درام

این مقاله بررسی اجمالی و فشرده ای خواهد داشت پیرامون مهمترین نظریه های درام از بدو پیدایش تئاتر و درام به عنوان هنری مستقل تا دهه سوم قرن بیست میلادی که درباره تاثیر درام ، تدوین و ارائه شده است. این نظریه های کلان، هم شامل متون نمایشی (نمایشنامه Playwright) و هم شامل اجرای تئاتر است که تمرکز این مقاله بر تئوری های مرتبط با متون نمایشی است. این بررسی تاریخی چون در بستر تئاتر مغرب زمین است که اصولا پیدایش آن در یونان باستان و عمده تحولات آن در کشور های اروپایی اتفاق افتاده، در برگیرنده تئاتر و نمایش شرق نیست.

"<yoastmark

در نقطه ویرگول از تئاتر بخوانید

در این مقاله بر نظریه های درام ارسطو و برشت آلمانی تمرکز بیشتری وجود دارد.

انتخاب ارسطو به این دلیل است که هر بحثی درباره پیدایش تئاتر مغرب زمین از ارسطو شروع می شود و او اولین منتقد و نظریه پرداز تئاتر است. و انتخاب برشت هم به این دلیل بوده که به نظر نگارنده این مقاله، پس از ارسطو و در طی تاریخ تئاتر برشت اولین کسی است که نظریه هایی کاملا متفاوت و متحول کننده در ارتباط با تاثیر درام بر مخاطب مطرح می کند. تفاوت این دو نظریه نیز در قسمت پایانی مقاله تحلیل شده. و تاثیر این نظریات بر نمایشنامه و ساختار آن به اختصار شرح داده شده است.

کلید واژه: کاتارسیس ، ساختار دراماتیک، مخاطب، سبک اپیک، آموزش، بیگانه سازی

نویسنده مقاله

فرزاد معافی غفار

دانلو مقاله

نگاهی به کلان نظریه های درام. (ارسطو و برشت)

در نقطه ویرگول از درام بخوانید:

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید