پژوهشی ژرف و سترگ و نو (نگاهی به نمایشنامه عباس نعلبندیان ) + دانلود

0
485

نگاهی به نمایشنامه «پژوهشی ژرف و سترگ و نو»  به قلم عباس نعلبندیان. نقطه ویرگول .

اولین بار  که چشمم  به کتاب « پژوهشی ژرف و سترگ و نو ،در سنگواره های دوره بیست و پنجم زمین شناسی(و یا چهاردهم،بیستم و غیره ،فرقی نمی کند)» در قفسه کتابخانه یکی از آشنایان افتاد، با دیدن عنوانی که روی آن نوشته شده بود، فهمیدم  که با کتابی متفاوت از هر  نمایشینامه ایرانی که تا به حال خوانده ام رو به رو هستم .

پس از آن که چند صفحه ای از آن را ورق زدم و به نام های عجیب «یخشاگ» و «گیشاخ» برخوردم. دیگر کاملا دریافتم که  نویسنده آن نیز بسیار با نمایشنامه نویسان ایرانی دیگر که تا آن زمان میشناختم فرق دارد.

پژوهشی ژرف و سترگ و نو

«پژوهشی ژرف و سترگ و نو» نمایشنامه ای است به قلم عباس نعلبندیان. این نمایشنامه پسر روزنامه فروش را در ایران به واسطه ی جشن هنر شیراز در  به همه شناساند.

این نمایشنامه برنده جایزه دوم مسابقه نمایشنامه نویسی کمیته تئاتر جشن هنر شیراز و برنده اول جایزه تلوزیون ملی ایران شده و در جشن هنر شیراز سال ۴۷ به روی صحنه رفته است. و به مدت ۱۷ روز نیز در تهران به کارگردانی، کارگردانی آوانگارد، «آربی آوانسیان» به نمایش گذاشته شد. در همان زمان نظرات متفاوتی درباره خودش و نویسنده اش ایجاد کرده. در جشن هنر شیراز یه عنوان شاهکاری از یک نابغه معرفی شد، با آنکه به گفته آوانسیان کسانی بودند همچون «داوود رشیدی» که متن را دراماتیک نمی دانستند.

نمایشنامه «پژوهشی» نمایشنامه ای آوانگارد است، و از نمایشنامه های هم عصر خود  مانند آثار  رئالیسم اکبر رادی یا نمایشنامه های سیاسی و نمادگرایانه غلامحسین ساعدی یا حتی ادبیات اسطوره‌ای بهرام بیضایی و تئاتر ملی نصیریان بسیار متفاوت است.
این نمایشنامه را میتوان نمونه ای موفق از نمایشی ابزورد دانست.

هیچ، کلید فهم نمایشنامه

کاراکترهای این نمایش با نام هایی عجیب ساخته شده. و همه در  ناکجاآباد قرار دارند. هیچ، کلید فهم این نمایشنامه است. که همه حالت تغییر یافته ای از کلمه آخشیک به معنای ذهنيت است.

در این نمایش هبچ اتفاقی نمی افتد. شخصیت ها با گذشته­ هایی عجیب و متفاوت یک به یک به روی صحنه می آیند و شروع به گفتن داستانی از گذشته خود می کنند. نمایش از هیچ آغاز می شود و به هیچ میرسد شخصیت هایی که آینده ای ندارند و هر کدام به دنبال شخصی جداگانه می گردند درغاری جمع شده اند. روش پیش روی کنش ورود فرد جدید به صحنه است.

فضایی غریب و غیررئالیستی

پژوهشی ژرف عباس نعلبندیاننکته دیگر  این نمایشنامه که در دیگر کارهای نعلبندیان هم موجود است اشارات بینا متنی است. که از مطالعات بسیار نویسنده اش سرچشمه میگیرد. اشاراتی مانند زامنهوف ، پیرمرداحمدآبادی، لنین و … و این اشارات بینا متنی است که به نمایش کمک می‌کند تا زمان‌ها و مکان‌های مختلف را در هم آمیزد، و فضایی غریب و غیررئالیستی را نزد مخاطب بیافریند.

حضور پر رنگ مرگ

آنچه بیشتر در نمایش به چشم می آید، حضور پر رنگ مرگ است. شخصیت هایی که با طنابی بر گردن که انتهای آن پیدا نیست بر روی مه قرار دارند. مه ای که هیچگاه کاملا صحنه را ترک نمی کند. نیستی که در تمام نمایش حضور دارد و فراری از این نیستی ممکن نیست.

دانلود نمایشنامه عباس نعلبندیان ؛ نقطه ویرگول .

دانلود نمایشنامه « پژوهشی ژرف و سترگ و نو ،در سنگواره های دوره بیست و پنجم زمینشناس(و یا چهاردهم،بیستم و غیره ،فرقی نمی کند)»عباس نعلبندیان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید