یک هلو هزار هلو + دانلود (صمد بهرنگی اسطوره ادبیات کودک و نوجوان)

0
207

صمد و یک هلو هزار هلو + دانلود. نقطه ویرگول .

نسل اول داستان نویسی ایران

به نقل از جمال میر صادقی داستان‌نویسی ایران سه نسل را تجربه کرده است.

نسل اول شامل جمال‌زاده، صادق هدایت، بزرگ علوی، سیمین دانشور، جلال آل احمد، ابراهیم گلستان،صادق چوبک و به آذین می­شود. این نسل بیش از آن­که به خود توجه کنند به آرزوها و آرمان­ هایی که برای کشور داشته اند در نوشته ­هایشان می­پرداختند.

در داستان­ های هدایت شاهد سرخوردگی از عدم پیشرفت و توسعه ­ی ایران هستیم. در مقابل نوع داستان ­های بزرگ علوی مبارزه‌جویانه است. سیمین دانشور به مقوله زنان، و چوبک به مسئله فقر و طبقات فرودست توجه کرده. و گلستان در «اسرار گنج دره جنی» که شاهکار اوست به مسائل اجتماعی پرداخته است.

این مبارزه‌جویی در ادبیات ایران به‌ویژه ادبیات داستانی در میان جامعه‌ی معترض روشنفکری ایران به حدی است که آل احمد انتقادات بسیاری به شاملو وارد کرده است که چرا شعرهای زیادی درباره ­ی همسرش آیدا دارد.

صمد بهرنگی

صمد بهرنگی متولد ۲ تیر ۱۳۱۸ و درگذشته ۹ شهریور ۱۳۴۷ نیز از این برهه­ ی تاریخی از ادبیات ایران است. صمد نیز به دنبال آرزوها و آرمان ­های خود بود اما در بستری کاملاً متفاوت از دیگر نویسندگان هم‌دوره‌اش و باهدف گرفتن مخاطبانی مهم­تر؛ کودکان و نوجوانان.

آن‌هم در ایران و ادبیات ایرانی که کمتر توجه ای به این مخاطبان شده است. می­توان گفت صمد از بزرگ‌ترین نویسندگان کودک و یقیناً از پیشروان ادبیات کودک و نوجوان است. مسئله­ ای که تمام تلاش­ های بهرنگی در طول عمر کوتاه ۲۹ ساله‌اش را در برگرفته است.

یک هلو هزار هلو + دانلود - صمد بهرنگیاین‌که باید کودکان را به یادگیری و آموزش و مدرسه علاقه‌مند کرد. و همه را مجاب کرد به تحصیل. چون راه سرزمینی قدرتمند و پیشرفته و رسیدن به آرمان­های بزرگ و آرزوها، تربیت نسلی جدید، تحصیل‌کرده، پویا و شجاع است. نسلی که بتواند خود به‌صورت مستقل بخواند بفهمد و بی اندیشد.

این است که او را تبدیل به اسطوره ای در ادبیات کودک و نوجوان ایران می کند.

داستان های بهرنگی

ویژگی صمد که در داستان­هایش نمود می‌یابد، قهرمان گرایی بدون خودپرستی است. با بررسی و مطالعه­ ی چند کتاب از صمد مانند بزرگ‌ترین اثرش «ماهی سیاه کوچولو» و یا «یک هلو هزار هلو» این مهم و چند شاخصه­ ی دیگر را می­توان دید.

  • یکی از آن­ها تفکر مستقل و فردگرایانه است.
    در داستان­های صمد، قهرمانان همیشه از راه تفکر و عقل‌گرایی به‌صورت فردی به نتایجی می­رسند و تصمیم می‌گیرند. نه تبلیغات و نه سنت بر قهرمان های او اثرگذار نیست و همین است که فریب نمی­ خورند.

از دید صمد تفکری شایسته است که نتیجه ­اش بدل به دغدغه­ ی اجتماعی و یا جمعی و مشترک شود ولی مستقلاً توسط هر فرد نتیجه­گیری شده باشد.

  • دیگر مشخصه مهم داستان­ های صمد وجود قهرمانان بدون غرور و خودپرستی است فردی که به‌واسطه عقلانیت و شجاعت خود دست به عملی قهرمانانه می­زند اما بی ­نیاز از خودبزرگ‌بینی است. وجهه­ ی بزرگی که ازنظر صمد باید در نسل بعد ظهور کند، نسلی قهرمان ­پرور و نه قهرمان ستا است.
یک هلو هزار هلو

یک هلو هزار هلو داستانی برای نوجوانان است که اولین بار در بهار سال ۱۳۴۸ منتشرشده. این داستان روایت زندگی درخت هلوی زیبایی است که باوجود تلاش‌های باغبان به بار نمی‌نشیند. و  صاحب باغ تصمیم می‌گیرد که آن را قطع کند. اما پیش‌ازاین اتفاق، زاویه دید و راوی تغییر می‌کند. درخت زبان می‌گشاید و داستان خود را روایت می‌کند. داستان پولاد و صاحبعلی و درختی که بودنش را مدیون آن‌ها است.

درمجموع یک هلو هزار هلوی بهرنگی داستانی است پرمحتوا و فرا واقع‌گرایانه با نوشتاری روان و زیبا.

بخشی از داستان

«اکنون گوشت تن من از بین می‌رفت اما هسته‌ام در فکر زندگی تازه‌ای بود. یک دقیقه بعد از هلویی به نام من اثری نمی‌ماند درحالی‌که هسته‌ام نقشه می‌کشید که کی و چه جوری شروع به روییدن کند. من در یک‌زمان معنی هم می‌مردم و هم زنده می‌شدم.»

دانلود ؛ نقطه ویرگول

یک هلو هزار هلو + دانلود

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید